loading...
اطلاعات مهاجرت
رویا پیغان بازدید : 83 پنجشنبه 20 تیر 1398 نظرات (0)

اگر می خواهید اطلاعات جدید، کامل و مفیدی را در ارتباط با حیات در سوئد و شرایط حیات در این مملکت به دست آورید، این نوشتار را از دست ندهید.

پس از احضار این مطلب لغایت انتهای آن، کاملا با شرایط حیات در سوئد و شهرهای مهم آن آشنا خواهید شد. این مقاله در سال ۲۰۱۹ نگارش شده است و مرتبا به روز می شود.

 

آشنایی با کشور سوئد


اولین تصوری که اکثر مردم جهان از سوئد دارند، برودت و آشتی طلبی این کشور هست. سوئد کشوری حائز مردمانی با خلق و خوی سرد، ولی سازش طلب و علاقمند به پیشه مشارکتی میباشد. این مملکت در شمال اروپا و در شبه‌جزیره اسکاندیناوی، که از شرق با کنداب بوتنی، از غرب با کشور نروژ از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه است. استکهلم پایتخت و بزرگترین شهر این مملکت است همچنین این شهر به عنوان یگانه از زیباترین شهرهای عالم شناخت شده است. این مملکت از پادشاهی مشروطه برخوردار است و دولت آن به شکل پارلمانی اداره می‌شود.

 

سوئد کشوری با آب و هوای معتدل


وقتی صحبت از آب و هوای سوئد می شود بیشتر کسان تصویری از کشوری سرد و همیشه برفی با فضایی مه گرفته به ذهنشان خطور می کند.اما راستی چنین نیست. آب و هوای سوئد معتدل تر از این تصورات است و این به خاطر جریانات گرم خلیجی (warm Gulf Stream)  میباشد. در نظر داشته باشید در کشوری با جغرافیای متنوع مانند سوئد, روند شروع و فرجام فصل ها با توجه به مناطقی که کسان در آن حیات می کنند می تواند متغیر باشد. اما با این ‌حال به خاطر سردسیر بودن نقاط شمالی‌ سوئد، اغلب جمعیت آن در جنوب سوئد متمرکز شده‌اند.

 

سوئد کشوری با جمعیت ۱۰ میلیون نفری


جمعیت این مملکت  نزدیک  به ۱۰ میلیون تن است که یک دهم آن را خارجی‌ها برپایی می‌دهند، و چیزی قریب به صد هزار ایرانی در حال حاضر در سوئد تحصیل و حیات میکنند این کشور از عقیده وسعت چهارمین مملکت بزرگ اروپا محسوب می‌شود و از سازش طلب ترین و مرفه‌ترین کشورهای گیتی محسوب می‌شود، در ضمن نرخ جرم و جنایت بسیار پایینی دارد. شهروندان این کشور از کیفیت زندگی زیاد بالا و نرخ بیکاری کمی بهره میبرند، که همین موضوع شرایط حیات در سوئد را به مراتب راحت تر از مملکت های دیگر نموده است.

 

 ولی بد نیست بدانید که همواره سوئد یکتا از مهاجرپذیرترین کشورها و مقصد های اصلی ملت دنیا بوده است که بیشتر مهاجران آن فنلاندی هستند و این موضوع خویش باعث رشد جمعیت این مملکت بوده است.

 

فرهنگ و نزاکت مردم سوئد


بی شک یکی از خاصیت های پدیدار ادب سوئد طرفداری از برابری حقوق انسان‌ها است. به همین علت به چشم وهمچشمی اهمیت نداده و کودکانشان را به گونه ای پرورش می‌کنند که خود را برتر از دیگران ندانند. همچنین فخرفروشی، افراط و  خودنمایی را نمی‌پسندند و در هر حالی جانب اعتدال را رعایت می‌کنند.

 

به عنوان مثال:

اهل کار یا تفریح خیلی بسیار نیستند، همچنان نیز میتوان اضافه کرد خانواده جایگاه مهمی در نزاکت سوئد داشته و حقوق کودکان به شدت رعایت می‌شود. لازم است خاطر نشانه کرد، برای اینکه خانواده‌ها بتوانند بهترین مراقبت را از کودکان خود داشته باشند، حق و حقوقی که به آنها تعلق می‌گیرد که در جهان نمونه زدنی است. و از سررسید تولد کودک، پدر یا والده لغایت ۱۸ ماهگی فرزند خویش می‌توانند راز کار نروند.

 

 

مهاجرت به کشور سوئد

 

و اما نکته جالب تر این است که والدین این حق را دارند که لغایت ۲۵% از حجم کاری خود را ناچیز کنند این روال الی سن ۸ سالگی و زمان مدرسه رفتن کودک پیوسته دارد. وانگهی کمک هزینه‌ای به والدین برای ۴۸۰ روز پرداخت می‌شود. آنها این حق را دارند که در طی سال برای مراقبت از فرزند خویش لغایت ۶۰ روز مرخصی بگیرند. اگر سفری به این کشور داشته باشید بی گمان متوجه حضور گرم و صمیمانه خانواده‌ها در رستوران‌ها و مکان‌هایی از این دست خواهید شد.

 

آیا به واقعیت سوئد کشوری غیر مذهبی است؟


سوئد کشوری است که پذیرای اکثر مذاهب عالم میباشد، این در حالیست که کشوری غیرمذهبی است و به حقوق همه ی آنها احترام گذاشته می شود. دین اکثر مردم این شهر مسیحی پروتستان لوتری میباشد و کلیسای لوتران کلیسای رسمی و ملی سوئد، محسوب میشود که کاتولیک و دیگر انواع مسیحیت نیز در آنجا رایج است. همچنین، آیین اسلام گرد از بزرگترین مذاهب سوئد است و بودائییت و یهودیت نیز حامیان قابل توجهی در آنجا دارد. از جشن ها مذهبی این مملکت به عید پاک، کریسمس و Midsummer میتوان اشاره نمود.

 

زبان مملکت سوئد


واقعیت این است در سوئد بیشتر به زبان انگلیسی چیرگی دارند ولی اگر این کشور را برای حیات انتخاب کرده اید و با شرایط زندگی در سوئد آشنایی ندارید دانستن زبان سوئدی یکی از بیشترین بخت ها را برای یافتن کار مناسب برپایی میکند. زبان سوئدی زبان رسمی کشور محسوب میشود، این زبان به زبان نروژی هم بی همانندگی نیست اگر چه بخشی از شمال کشور سوئد به زبان سامی گفتگو می کنند.

 

 

شرایط و هزینه زندگی در سوئد


واقعیت اینست، کسان زیادی خواهان مهاجرت به سوئد میباشند البته بی دلیل هم نیست چرا که،  این مملکت گرد از مرفه ترین و مترقی ترین کشور های اتحادیه اروپاست و از لحاظ معیشتی چگونگی مناسبی دارد. پایه منابع اقتصادی کشور سوئد را چوب، سنگ آهن و انرژی آبی و جنگل تشکیل میدهد به صورت کلی سوئد کشوری منوط به صادرات تولیدات صنعتی میباشد اما ناگفته نماند درآمد های مالیاتی، بودجه نسبتا بالای این کشور را تامین میکند سوئد حائز یک اقتصاد آزاد است و امروزه فولاد، صنایع مهندسی، معدنی، و خمیر کاغذ توسعه یافته‌ای دارد که در سطح بین‌المللی دارای رقابت با دیگر مملکت ها هستند.واحد پول سوئد کرون است  برای مثال : هر ۱۰۰ کرون سوئد=۹٫۶ یورو = ۱۱ دلار آمریکا میباشد

 

مشاغل مورد نیاز و درآمد در سوئد(۲۰۱۹)


شاید الان این سوال در ذهن شما قبل آمده باشد که چه شغل هایی در مملکت سوئد بیشتر رایج است و یا بعد از فارغ التحصیلی به راحتی وارد بازار شغل خواهم شد؟

 

به چهره کلی سوئد در اکثر مقوله های شغلی دچار کمبود قدرت است اما اگر سوال شما مشاغلیست که بیچارگی به تحصیلات دانشگاهی دارند میتوان به پزشکی، پرستاری، آموزگاری، مددکار اجتماعی (با توجه به افزایش چشمگیر شمار پناهندگان طی سالهای اخیر) اشاره نمود.

 

همچنین می طاقت اضافه کرد که مملکت سوئد در مشاغلی مانند کارآزمودگان آی تی، کارگران ساختمانی با کمبود نیرو مواجه است، البته داشتن مدرک پیوسته جز ملزومات و شرایط کار در سوئد میباشد.

 

هزینه اجاره در سوئد چگونه است؟


طبیعتا خرج ها از دسته مسکن، در شهر استکهلم اغلب از سایر شهر های این کشور است این جستار نیز باتوجه به شرایط زندگی در سوئد، محل اقامت، متراژ، و… متغییر است. برای نمونه اجاره یک آپارتمان معمولی از ۴۰۰۰ تا۸۰۰۰ کرون است این در حالیست که این هزینه ها در دیگر شهر های این مملکت به مراتب پایینتر است.

 

 

بهترین شهر برای زندگی در سوئد


این کشور حائز ۲۵ ایالت میباشد، همانند گوتنبرگ، مالمو، سولنا، ناکا، لیدینگو، دنده رید، اومئو، و… که طبیعتا هر کدام حائز شهرهایی میباشند، اما به جرئت میتوان گفت شهر Malmo و solena  از شهر های دیدنی با مردم برادر داشتنی و آب و هوایی عالی میباشد. در این شهرها هزینه حیات میانه و بها ملک پسندیده میباشد، البته اکثر مهاجرین از آنگونه ایرانیان شهر استکهلم پایتخت سوئد را برای حیات گزینش میکنند، چرا که دارای فرصت های شغلی اغلب و جاذبه های دیدنی از آنگونه ساختمانهای تاریخی زیاد جذاب و دریاچه های زیبایی که بدست پلها به هم متصلند از خاصیت پدیدار این شهر است این شهر بیستمین جایگاه را در بین ۴۹ شهر برتر جهان برای زندگی به خویش گزین کردن دیتا است.

 

 

مزایای زندگی در سوئد


با پروا به مواردی که تا به حال در ارتباط با شرایط حیات در سوئد بیان شده میتوان گفت کشور مناسبی برای مهاجرت میباشد.لذا در اینجا نگاهی به مزایای زندگی در این مملکت داریم:

  • کیفیت حیات بالا
  • نرخ بیکاری پایین
  • سطح کیفی بالای آموزشی

 

معایب و دشواری ها زندگی در سوئد


  • هزینه نسبتا بالای حیات در این کشور است، که میتواند این باره شرایط حیات در سوئد را به بحران بکشد، برای درک بهتر به طور میانگین، هزینه مخارج برای هر نفر ۹۰۰۰ الی ۲۴۰۰۰ کرون است. البته از این مبلغ، ۳۰ لغایت ۵۰ درصد آن را خرج های مالیاتی تشکیل میدهد.
  • هزینه تحصیلی نسبتا فوقانی دارد، شهریه دانشگاه ها از ترمی حدودا ۴۰۰۰ الی ۷۰۰۰ یورو میباشد.
  • چیزی مانند دستک در سوئد معنا ندارد، به عنوان مثال در خرید و فروش یک ملک آنچه معامله میشود فقط بنای خانه هاست و اراضی از آن دولت (کمون) میباشد.
  • به انگیزه عرض جغرافیایی بالا، فصل برودت در این کشور بسیار طولانی با روزهایی بسیار کوتاهی است، به طوری که زمستان در مناطق گوناگون این کشور ۴ الی ۶ ماه (از ابتدای اکتبر تا اواخر مارس) طول می کشد و تنها ۳ الی ۴ ساعت در هر شبانه روز هوا روشن است.

 

تجربیات حیات در سوئد


۱-در سوئد مردم از آدمهای به قول انگلیسی های Friendly (صمیمی – دوستانه) خوششون میاد ولی نسبت به کس های Cool ( بچه باحال ! ) خیلی عقیده مثبتی ندارند. یک لبخند دوستانه و متشخصانه خیلی بهتر از باحال بازیه

۲- با کمال گرامیدن هموطنان عزیز بر حذر باشید. بویژه که بدانند شما زبان سوئدی بلد نیستید و …. (تجربه شخصی منه، نه یک قانون کلی)

۳- زبان سوئدی را تندتر بیاموزید. سوئدی ها نسبت به خارجی هایی که زبانشان را بلدند گرامیدن اکثریت قائلند و بهای بیشتری به آنها میدهند

۴- به حرفهای هموطنان عزیزی که تنها بدگویی میکنند و مدام از آب و هوا و برودت و .. می نالند چندان اعتنا نکنید.

 

در خصوص اینکه گفته میشه ایرانی ها باید از هم دوری کنند به راستی مخالف هستم و درستی اینه که در سوئد ایرانی ها خیلی به هم کمک هم می کنند. مخصوصا قشر دانشجو در سوئدی که مردمش معمولا از خارجی ها می ترسند و اونها رو از جامعه پس می زنند- من زیاد دیده ام که مردم، مخصوصا در صنفی که ما دربارش داریم بحث می کنیم؛ یعنی دانشجویان، هر آدم بیشتر با هموطنان خودشون در ارتباط هست و ایرانی ها هم از این قاعده مستثنی نیستند؛ ما اونقدر بد نیستیم که علیه خودمون همش تبلیغ می نماییم و سایرین هم هرگز اونقدر خوب نیستند که ما از اونها بت می سازیم.

در خصوص آب و هوای سرد سوئد هم برای من که در جنوب سوئد هستم (اسکانیا) این سرمای نمور به هیچگونه آزاردهنده نبود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 163
  • بازدید سال : 1,050
  • بازدید کلی : 6,140